Så kom logoet for havnefesten på plads, og planlægningen forsætter.

.

skibs nummer : 40761

Hans Gustav von Lillienskjold

modtog i dag sit

60 års tegn

for medlemsskab i Grenaa Marineforening

Stort tillykke til Hans.

Grenaa Marineforening

Lørdag aften den. 19.03.22  fik vi besøg af 22 besætninges medlemmer  fra Marine hjemmeværnet , Aalborg og Randers,

De havde valgt at overnatte i Grenaa havn, efter en lang dags øvelse på havet.  Den gamle formand havde lige misset aftalen, så han fik travlt da mobilen ringede, meeen... det er jo sådan noget vi kan i Marinen, hurtigt rund kald til foreningens medlemmer, bestilt en gang Pizzaer, og så hygge..  TAK for besøget,  vi ses til juni .

Kommende arrangementer

Fregatskydning

lørdag den 27 august

Grill fest

lørdag den 23 juli kl 17

Grill med f.eks stege, pølser, salatbar

pris:125,-

tilmelding:

seddel i Marinestuen

mail til formanden

mobil til formanden

Invitation til deltagelse i lancering af lydvandring på Grenaa havn fredag d. 17. juni kl. 15 ved Anholtfærgen

Hverdagserindringer fra Grenaa Havn

Lokalhistorien bringes til live i regionalt formidlingsprojekt

Fredag d. 17. juni lanceres et nyt koncept på Grenaa Havn, en såkaldt ’lydvandring’ under titlen At høre til Grenaa. Her kan lokalhistorisk interesserede og andre nysgerrige borgere nemlig komme med på en tur gennem havnens område, mens de lytter til hverdagserindringer fra nogle af de mennesker, som har levet deres liv på og ved havnen. Det eneste, der kræves, er en smartphone og et sæt hovedtelefoner.  Via appen ’Lydlandkort’ vil man kunne gå en fastlagt rute gennem havneområdet, mens en række korte fortællinger om havnen indtalt af lokale ildsjæle afspilles i appen. Fra Anholtfærgen bevæger man sig bl.a. rundt til Grenaa Motorfabrik, ophugningspladsen og Hotel Crone, som alle gemmer på spændende historier om livet på havnen gennem årene. Blandt dem, der har bidraget med deres fortællinger, er Ebbe Sørensen fra Grenaa Motorfabrik og Marianne Sørensen fra Hotel Crone.

Lydvandringen på Grenaa Havn er blevet til i et samarbejde mellem komponist Hans Sydow, Grenaa Lokalarkiv, Norddjurs Biblioteker og Grenaa Havn. Den er en del af projektet At høre til – din, min og vores fortælling, et digitalt formidlingsprojekt, som Hans Sydow har realiseret sammen med Syddjurs Biblioteker, Struer Bibliotek, Silkeborg Bibliotekerne og Norddjurs Biblioteker. Projektet har fokus på borgernes hverdagserindringer som del af lokalhistorien, og har bl.a. til formål at formidle podcast og nye digitale formater for borgerne på tværs af Region Midtjylland. Projektet er støttet af Udviklingspuljen for folkebiblioteker og pædagogiske læringscentre under Kulturministeriet.

Lanceringen af lydvandringen finder sted i Bødehallen på Grenaa Havn d. 17. juni kl. 15.00. Efter en fælles vandring af ruten sluttes der af med en reception i Grenaa Havns kontorer, hvor Grenaa Egnsarkiv viser billeder fra havnens historie.

Kan man ikke deltage i lanceringen, vil der i øvrigt være mulighed for at gå ruten på egen hånd via appen ’Lydlandkort’, ligesom lydvandringen bliver tilgængelig som podcast på norddjursbib.dk og norddjursarkiver.dk.

Nina Adamsen

for medlemsskab i Grenaa Marineforening

Stort tillykke til Hans.

MARTS

De havde valgt at overnatte i Grenaa havn, efter en lang dags øvelse på havet.

Martha Frokost

Lørdag den. 26. marts. kl.13.00

MAJ

Kransnedlæggelse

Den. 4 maj 2022 kl.18.30

PTO mindestenen - Baunehøj

Borgmester Kasper Juncher Bjerregaard holder tale

og der af synges et par sange,

derefter fortrækker vi til Marinestuen

for lidt godt til ganen

”FREGATTENS DAG”

højtideligholdelse af årsdagen for Slaget ved Helgoland, 9. maj 1864

Mandag den 9. maj 2022, kl. 11.30

Dronningen besøger Anholt.

Når Hendes Majestæt Dronningen i år drager på sommertogt, vil det også omfatte et besøg på Kattegatøen Anholt den 2. juni. Norddjurs Kommune glæder sig til at tage imod Dronningen og går nu i gang med at planlægge besøget.

MHV 906 Aalborg på besøg

Den. 11 juni 2022

vi server frokost til besætning og medl. for <grenaa Marineforening

Den 15. juni 2022

Valdemarsdag, ”Dannebrogs fødselsdag

PROGRAM

Valdemarsfesten
15. juni 2022

Bustur til Mindeparken i

Rindsholm

4 juli

Det er med sorg at jeg skal meddele jer at .

Lygtemanden, fyrbøderen, banjemesteren, skarpskytten, farfar, morfar, bedste ven og kammerat er gået fra borde

Bent Harly Nielsen er i dag lørdag den. 2 april 2022 sovet stille ind efter længere tids sygdom

Dementsen tog ham desværre, i en sådan fart, at Bent ikke var til stede i nærværet, til sidst. Birgit holdt fast i at Bent skulle være hjemme til det sidste.

Kæmpe ros til dig Birgit i den svære tid.

Vi har mistet en, for Marineforeningen aktiv mand, der som banjemester løste mange problemer, takket være hans erfaring fra Farvandsvæsnet,

Vi har også mistet, de gode historier fra Grønland, fra Argus, Bent`s  Skib, som han nåede at opleve at sejle fra Grenaa mod nye togter i marts

Ære være Bent`s minde

Lørdag Den 25. juni 2022 har Veteran Cafe Djursland og Grenaa Marineforening en udflugt til FN museet i Frøslevlejren.